this is me

this is me
rage

Saturday, March 5, 2011

Dumma frågor förtjänar dumma svar

Man säger att ingen fråga är för dum för att besvaras. I mitt fall har jag fått såpass många dumma frågor så många gånger att jag inte håller med.

Jag vet att man som serietecknare, konstnär, animatör etc inte ska ta saker för givet när folk "utanför" inte förstår allt inom vårt skapande område.

Vanligaste frågorna får jag de gånger jag träffar släktingar eller gamla lärare från grundskolan. Dom stället samma frågor som dom ställde förra gången dom träffade mig för 3 år sen. Synd att deras minne sviker dem brutalt, för varje gång dom upprepar samma jävla fråga så vill jag dränka mig i en sjö av tusch.

Dock vore det ett slöseri med värdefullt tusch, så jag gör aldrig detta.

Den första vanligaste frågan som både unga som gamla stället mig är denna:


Folk verkar inte förstå grejen med att 80% av alla duktiga konstnärer och tecknare är självlärda INNAN dom börjar på konstskola. På "konstskolor" lär man sig sällan att utveckla sin egen stil. Man lär sig måla stilleben och kroki. INTE dinosaurier med machineguns. Det krävs mer än att "gå på konstskola" för att bli duktig tecknare. Man blir inte mästare på en natt, inte heller en termin. Man kanske lär sig nya metoder och "regler". Men resten är upp till dig själv, vill du måla stilleben eller dinosaurier med machineguns???

fråga nummer två:
För er som inte kan läsa det jag skrivigt:
"Så vad ska du göra EFTER serietecknandet/pluggandet?"
"Jag har alltid drömt att jobba på ICA"

Den här frågan är den mest respektlösa frågan en person kan ställa till en konstnär. Förlåt mamma och pappa men jag skiter faktiskt i hela grejen med att bli injengör och vill faktiskt jobba med det jag gillar allra mest. Och om jag tjänar på det eller inte skiter jag i. Jag kan leva på nudlar. Deal with it.
Och ja serietecknare är ett riktigt jävla yrke. Det är lika mycket yrke som din mamma är FET.

och så den sista frågan som jag får höra av många unga personer:


Bara för att jag tecknar manga IBLAND. Så betyder det inte att allt jag gör är manga, ej heller att jag vet ALLT om manga. Jag tecknar mer än manga. Så håll käften om det ni inte vet något om. Dra åt helvete.
Jag hatar alla som vill att jag ska "lära dem teckna MANGA ^____^"
jag ska fanimej kedja fast er och tvångslära er gyllene snittet och Line of Interest tills ni skärper er.

Fuck YOU.

5 comments:

  1. Det är när man hör om såna här frågor som jag är glad över att komma från en konstnärsfamilj. :P Den sista, däremot, har man stött på allt för många gånger :/

    ReplyDelete
  2. hahahahahaha!
    de där frågorna alltså <3
    du är grym

    ReplyDelete
  3. Ahhh klockrent! Bra att du inte slösar på tuschet, i övrigt älskar jag att läsa din vrede. Du är inte ensam om att möta idioter.

    "Jo, jag är serietecknare."
    "Hö hö! Kalle Anka och sånt då!"

    ReplyDelete
  4. När jag inför gymnasievalet bestämde mig för att inte plugga estetprogrammet gjorde jag kanske ett klokt val, för i hela tre år slapp jag alla dumma idiotfrågor, men sen till universitetet var jag dum nog att bli kreativ igen...

    Jag studerar inte till att bli serietecknare eller så, jag studerar bioteknik... Det är kreativt, jag lovar! Då kan man få SKAPA fina små bakterier och andra mikroorganismer! Jag vet hur jag ska göra för att få bakterierna att lysa i olika färger i mörkret osv. Det är kreativt på sitt eget lilla vis, kanske inte på samma vis som kreativitet ter sig för tecknare.

    Dock så har de där dumma frågorna börjat dyka upp igen!! Fast de är inte likadana som förut när jag ville bli musiker, konstnär eller skådespelare. Numera brukar man snarare få frågor i form av "Jaha, molekylär bioteknik, är det teknik eller? Bygger du maskiner då eller?", snälla nån, vilken del av "molekylär" är det som är så svårt att förstå? Sen är det många som säger typ "Civilingejör, du är duktig på matte och fysik då va?", nej det är jag inte, jag ska jobba med att bygga fakking bakterier, jag läser matte (inte fysik) men jag är inte bra på det liksom... Den sista dumma frågan jag vill nämna är "Jaha, hur kul kan det vara att hålla på med sånt som inte syns?", för i helvete! Titta här: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQQJS-oYvgXj-ADgnmlum4G_UX2v0aYko4AdUpwsOEHeUcqlS9LHA&t=1 det där är bakterier som lyser i olika färger för att de uttrycker olika proteiner. Fint va?

    Så, för att knyta ihop säcken säger jag så här: Jag håller helt med om att dumma frågor förtjänar dumma svar! Idioter som inte har koll borde läsa på lite innan de ställer sina dumma frågor. Jag menar, idag finns wikipedia.

    ReplyDelete
  5. tru dat.! det där larmade till obehagligt i minnesbanken.D':

    ReplyDelete