this is me

this is me
rage

Monday, January 17, 2011

Konsten i att bullshitta

Bullshitta är nog ett av de ord jag gillar just nu, ett annat ord för det är ordbajsa. Jag har alltid varit bra på att skriva texter längre än vad de behövs. Det gäller bara att fylla tomrummen med onödig information som läsaren inte bryr sig om.

I grundskolan kunde jag lätt få bra betyg i uppsatser tack vare min förmåga att bullshitta ut 3 sidor text om all möjlig skit som krävde lite kreativitet.

Allt som krävs är lite kunskap om ämnet, och att veta hur din lärare tänker. I högstadiet förväntar dom sig inte att man ska skriva mer än vad som är rekommenderat, så när jag lämnade in fem sidor handskriven text istället för två så fick jag plus mest för att jag skrev en massa. Men i slutändan så skrev jag mest det som är nödvändigt, och fyller resten med tankar och åsikter. Eller kanske en limerick, alla gillar limerickar.

Idag skickade jag (äntligen) in mina karikatyrer till min lärare, man skulle även skicka med en text där man motiverar sitt val av kändis osv på någon halv sida. Jag valde att även skriva hur jag själv kände för kändisen jag ritade (Johnny Depp), sen skrev jag en mindre analys över hans ansiktsdrag och klädstil. Och hade en lagom lång kommentar om varje bild jag bifogade.

Det som är mest najs med ordbajseri är att det blir roligare att skriva texten, det är sjukt trist att bara skriva några rader bara för att få det undanstökat. Jag valde att knyta ihop säcken för uppgiften lite mer ordentligt.
Det ska bli intressant att få svar från läraren, Johan Höjer, med tanke på att han har en rätt skön attityd. Han skulle passa som Idol-Jury om det fanns Idol för serietecknare.

här är en av karikatyrerna på Johnny Depp:

No comments:

Post a Comment