this is me

this is me
rage

Friday, January 28, 2011

Skillnad mellan Lagar och sunt förnuft

När det kommer till politik så är jag neutral för det mesta, oavsett om vi har sossar eller borgare i regeringen så är jag bara nöjd om dom gör ett bra jobb.

På senaste tiden har jag varit rätt missnöjd över hur regeringen har agerat när det gäller kulturen. För det första så sätter dom kultur och sportsektorn på samma ministerpost. Dvs en liten gumma har hand om sport och kultur. Liljeroth som hon heter i efternamn (lol liljeroth höhö) verkar inte prioritera kultur lika mycket som sporten. När dom tog bort "en bok för alla" (som gynnade många tecknare och illustratörer) med motiveringen "...det är ju så himla 70-tal med sånt där", så kändes det lite som att dom inte ens visste vad fan dom höll på med.

Jag vill bli serietecknare, jag tecknar serier, och jag vet att det yrket inte är en dans på maskrosor direkt. Men jag vill ändå bli det för jag älskar det, passion nivet.
Och tydligen har kultur fått betydligt mindre stöd och pengar av regeringen, medans Kalle Ankas Julafton fylls med sportsnack. VEM FAN fick idén att en sportkommentator passar utmärkt som julvärd?
Sport är bra, sport är säkert kul, men måste sport alltid ta upp all plats?

Förutom att kulturen känns allt mer "utfryst" så har moralpaniken blossat upp i form av barnporr.

Jag läste några debattartiklar om filmen "sex på kartan" som UR visade, tydligen blev folk upprörda och anmälde UR för "vilseledande av ungdom".
Iom den nya "lagen" om att alla bilder, även tecknade, som föreställer en karaktär i en sexuell situation ser ut att vara bara en vecka under arton innebär GROV OCH VIDRIG BARNPORR. Så använder moraltanterna detta som sitt argument.

"Det står i lagen att om det är personer under 18 med så äre barnporr".

Ja, och om det står i lagen att man ska stena en kvinna som legat innan hon gift sig i något land i mellanöstern så måste även det vara sant och enda rätta.
Bara för att det står i lagen betyder det inte att det faktiskt är rätt, om man ser på det hela med sunt förnuft.

Tecknat, animerat, konst, allt sånt där, är en GRÅZON. Det är inte som vetenskap där det antingen är rätt, fel eller "teori lol". Det är skillnad mellan en informationsfilm om sex för ungdomar och en hentairulle med en rosahårig loli som blir våldtagen av en bläckfisk. Att i det fallet säga att "lagen är lika för alla" är som att säga "man ska inte ha husdjur om man inte har råd att ta hand om dom" till en person som måste ge bort sin hund för att ägarens ekonomi rasade samman via en eldsvåda.

Och dessutom, angående "Sex på Kartan":
filmen är gjord för ungdomar, och ungdomar ser på mer porr än vad din mamma dricker i kaffemängder, så dem är knappast vilseledda av filmen. Och det är faktiskt DOM som faktiskt kan säga om filmen är opassande eller ej, regeringen vet tydligen inte hur ungdomar lever och tänker idag. Lyssna på de personer som blir påverkade av dessa händelser, för det är ju dem som får lida av era dumma ideér. Beatrice Ask och Liljeroth är båda två personer som tror att ungdomar fortfarande leker med kottar i skogen och inte med WoW. Seriöst. Avgå. Ni är inte bara onödiga, ni är säkert fula också.

NI TYCKER FEL.

Japp. Jag sa det. Ni tycker fel. Era argument är invalida, I'm a dinosaur.

1 comment:

  1. De tycker FEL! Du tycker rätt! :D Såna här inlägg gillas starkt av mig, välskrivet och motiverat argumenterande för en bra sak. Nån måste stå på kultürens sida!

    ReplyDelete